Site Loader

Najpopularniejsze witaminy i minerały na rynku

Coraz więcej osób stosuje dodatkową suplementację. Może to wynikać z jakości produktów spożywczych lub specjalistycznych diet, które nakazują dodatkowe ich spożycie. Witaminy i minerały zaliczają najlepszą sprzedaż od paru lat. Telewizja bombarduje ludzi reklamami różnych suplementów. Gdyby każdy człowiek stosował się do tych zaleceń to musiałby wykupić całą aptekę. Które witaminy i minerały warto stosować i które z nich są najpopularniejsze?

Witamina D

Mało kto wie, że głównym dostawcą witaminy D do naszego organizmu jest słońce. Wskutek coraz częstszych zachmurzeń i długich zim, słońca w okresie październik-marzec jest coraz mniej. Warto przemyśleć wtedy suplementację. Stosują się do niej nie tylko ludzie pracujący w zamkniętych pomieszczeniach, ale też sportowcy. W przypadku lata tabletki można odłożyć do półki. Ze względu na długą datę ważności przydadzą się jednak znowu po paru miesiącach.

Magnez

Magnez szczególnie polecany jest dla osób, które mają problemy z koncentracją i stresują się na co dzień. Wiele osób stosuje go tuż przed pracą czy jakimś ważnym wystąpieniem. Pomaga on lepiej myśleć i pomaga uniknąć chorób psychicznych, takich jak np. depresja. Przydaje się też w unikaniu takich przypadłości jak zawały i cukrzyca. 

Witamina B12

Witamina B12 uzyskała taką popularność głównie dzięki fanom diety wegetariańskiej i wegańskiej. To jedyna witamina, która nie występuje naturalnie poza mięsem. Dotyczy to jedynie niektórych grzybów, słabo występujących w Polsce. Stosowanie B12 jest niezbędne w prawidłowej pracy czerwonych krwinek oraz przeciwdziała anemii. Chroni ponadto komórki nerwowe i izoluje je od otoczenia. Przydatna jest też w syntezie białek. Weganie powinni stosować przynajmniej jedną tabletkę B12 dziennie, tak aby zaspokoić jej dzienne zapotrzebowanie.

Wapń

Dodatkowy wapń w diecie wzmacnia kości oraz cały szkielet organizmu. Błędnie uważa się, że stosowanie mleka całkowicie zaspokaja dziennie zapotrzebowania na wapń. W Europie i Stanach Zjednoczonych najczęściej dochodzi do osteoporozy ludzi, czyli łamliwości kości. Najmniej złamań odnotowano z kolei w Japonii, gdzie duża część osób cierpi na nietolerancję laktozy. Mnóstwo wapnia znajduje się w roślinach zielonych, ale duża część osób nie stosuje ich na co dzień. Należy wtedy rozważyć odpowiednią suplementację, która z pewnością będzie tańsza niż ciągłe wizyty u ortopedy.

 

Najpopularniejsze witaminy i minerały na różnych dietach

Niektóre diety świadomie rezygnują z użycia niektórych witamin i minerałów. Powodem może być szkodliwość lub uczulenie na niektóre istotne składniki. Dla wielu to też kwestia etyczna, środowiskowa czy zdrowotna. Witaminy i minerały z marketu internetowego bee.pl trzeba jednak wtedy jakoś suplementować. Świetnym pomysłem może być kupno specjalnych tabletek i syropów, zwierających wyłącznie daną substancję, na której nam zależy. Jakie witaminy i minerały stosują osoby na różnych dietach?

Witamina E dla osób na diecie karniworowej

Dieta karniwora wyklucza z użycia wszelkich warzyw, dlatego ciężko uzupełnić na niej niektóre witaminy. Największym problemem nie jest jednak witamina C, która występuje w wątrobie, ale ciężej o witaminę E. Znajduje się ona w nieznacznych ilościach w żółtkach jaj, dlatego może być ona problemem w codzienniej diecie. Nie zawsze można opierać się też na jajecznicy siedem dni w tygodniu. W takich wypadkach lepiej uzupełnić dietę witaminę E w tabletkach. 

Wapń dla wegan

Dieta roślinna stosuje co prawda różne zamienniki mleka, ale po pierwsze są one dość drogie. Po drugie nie zaspokajają tak potrzeb wapnia jak mleko krowie. Odpadają też wszelkie dodatki kuchenne w postaci śmietan czy jogurtów naturalnych. Co prawda wapń można uzupełnić jedząc dużo zielonych warzyw typu brokuł, ale nie zaszkodzi się posiłkować dodatkowymi tabletkami.

Witamina B12 dla wegetarian

Brak mięsa w diecie można zastąpić na różne sposoby, ale nie dotyczy to witaminy B12. Występuje ona co prawda w rzadko spotykanych grzybach, ale jedzenie codziennie tej samej potrawy może być nużące. Witamina B12 jest bardzo ważna z punktu widzenia krzepliwości krwi. Jej brak oznacza osłabienie organizmu oraz układu nerwowego.

Cynk i żelazo na diecie śródziemnomorskiej

Dieta śródziemnomorska nie przez przypadek zaliczana jest do najzdrowszych kuchni świata. Spełnia wszystkie praktycznie podstawowe potrzeby człowieka dotyczące składników mineralnych i witamin. Sytuację zawsze jednak można nieznacznie polepszyć. Dieta śródziemnomorska wyklucza stosowania czerwonego mięsa, ze względu na powstawanie chorób i powodowanie tycia. Posiada ono jednak spore zapasy żelaza i cynku, których brakuje odrobinę w innych składnikach. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby tej straty uniknąć. Na rynku istnieje mnóstwo suplementów w postaci tabletek. Odpowiednie stosowanie witamin i minerałów może wynieść stosowaną dietę na jeszcze wyższy poziom niż dotychczas.

 

Najważniejsze witaminy i minerały dla człowieka

Łacińskie słowo “vita” jest zintegrowane z witaminą doskonale wyraża rolę witaminy w naszym ciele. Jest to niepozorna egzystencja, a ilość, której potrzebujemy, jest niewielka, ale jest niezbędna, aby całe nasze ciało działało prawidłowo. Dlatego musimy wiedzieć, jakie witaminy i minerały (https://www.bee.pl/9308-witaminy-i-mineraly) przyjmujemy każdego dnia i jakie pokarmy zawierają. Świadome kształtowanie diety bogatej w najważniejsze witaminy i minerały to nie tylko długoterminowe zdrowie, ale także tajemnica szczęścia.

Cechy witamin i minerałów

Witaminy to związki organiczne, które nie tylko poprawiają wiele procesów metabolicznych w organizmie, ale także regulują ich procesy. Z kilkoma wyjątkami witaminy należy przyjmować zewnętrznie jako pokarm. Jako wyjątek witamina D3 jest wytwarzana w ludzkiej skórze pod wpływem światła słonecznego. Dzieli się je na rozpuszczalny w wodzie i rozpuszczalny w tłuszczach. Zależy to od tego, czy nadmiar gromadzi się w organizmie (rozpuszczalny w tłuszczach), czy jest wydalany (rozpuszczalny w wodzie).

Jaka jest rola witamin i minerałów?

Rola witamin i minerałów w organizmie jest bardzo szeroka. Są one odpowiedzialne za:

  • wzrok,
  • rozwój kości,
  • przepływ krwi,
  • poprawę odporności,
  • psychologię i uwagę.

Aby zrównoważyć dietę i skutecznie poradzić sobie z dysfunkcją każdej części ciała, konieczne jest zrozumienie, które witaminy i minerały są odpowiedzialne za jakie procesy.

Krążenie krwi i wzrost kości

Witaminy z grupy B są przede wszystkim odpowiedzialne za procesy związane z pracą krwi. Witaminy B11 i B12 biorą udział jako koenzymy w hematopoezie szpiku kostnego. Witamina B6 jest niezbędna do produkcji czerwonych krwinek, immunoglobulin i porfiryn, a witamina B2 odgrywa ważną rolę bezpośrednio w syntezie hemoglobiny w transporcie tlenu we krwi. Witamina A aktywuje ruch kości, a witamina D i witamina K normalizują metabolizm wapnia. Prawidłowe wchłanianie wapnia jest niezbędne dla mocnych, trudnych do złamania kości.

Wpływ niedoboru witamin i minerałów na organizm człowieka

Brak witamin może powodować bardzo poważne choroby i dysfunkcje organizmu. Należą do nich choroby oczu, którym brakuje witaminy A, zwyrodnienie kości z powodu braku witaminy D, zaburzenia krzepnięcia krwi z powodu braku witaminy K i białaczka z powodu braku witaminy A. Skutki niedoboru witamin i minerałów mogą być łagodne, ale nieprzyjemne, takie jak zaburzenie deficytu uwagi, problemy psychiczne, takie jak depresja i lęk, zmęczenie i bezsenność.

 

Lipiec 2021
P W Ś C P S N
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031